Al een paar jaar zit het in ons hoofd, en het moest er maar eens uit! Al een paar jaar spelen we met de gedachten om onze goddelijke en gastvrije stek in de Zuid-Limburgse heuvels óók te gaan inzetten om bedrijven te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Immers, waar kan dat beter dan op een fijne plek in de heuvels, temidden van prachtige natuur, met hulp van twee mensen-mensen, die veel valkuilen al van binnen hebben gezien.

We starten een nieuw hoofdstuk in onze eigen ontwikkeling én mogelijk ook in die van jou. Waarom? Lees verder!

“Wij geloven dat iedereen het in zich heeft om gastvrij te zijn.
En te blijven.

Tenminste, als de omstandigheden kloppen.”

Wij zijn Laura Lazzarini en Rob Kemmeren. Beiden werkzaam op serieuze plekken in serieuze bedrijven*, als ons oog in 2008 valt op een verlaten boerderij in de Limburgse heuvels. 100% geschikt voor de realisatie van een langgekoesterde droom. In anderhalf jaar verbouwen we hem tot comfortabele bed & breakfast. Een plek waar Laura’s Italiaanse en Rob’s Limburgse roots samensmelten tot een geliefde ontmoetingsplek voor genieters van het goede leven. Midden in het Toscane van Limburg.

Op 23 november 2008 openen de deuren van Dalauro, niet zómaar een bed & breakfast. Gerund door twee mensen met nul ervaring in de hospitality, maar wel met een enorme drive om er een succes van te maken.

Ondertussen bestaat Dalauro al ruim 12 jaar, en zijn we nog steeds succesvol in wat we doen. Met dezelfde energie, voldoening en bevlogenheid als toen we begonnen. Nog steeds naar volle tevredenheid van onze gasten, die onze B&B beoordelen met cijfers waarvan we op school alleen maar durfden dromen. Vorig jaar nog, werden we beloond met een derde plek op de jaarlijkse ranglijst van gastvrije plekjes op reisbeoordelingssite Zoover.

Hoe dan?

Wees gerust. Ook bij ons gaat het niet vanzelf. Ook wij hebben de afgelopen jaren momenten gehad dat we de handdoek in de ring willen gooien. Momenten waarop gastvrij zijn meer van ons vraagt dan we aankunnen. Momenten waarop onze droomplek meer een nachtmerrie lijkt. Een grote val, waar we met beide voeten in zijn getrapt. We hebben dat vakkundig verborgen kunnen houden voor onze gasten. ‘Professioneel gastvrij’, zijn we dat later gaan noemen. Maar dat heeft een bepaalde houdbaarheid …

Laura is de eerste waarbij het gaat schuren. Hoewel Laura een écht mensen-mens is, valt het leven als gastvrouw haar zwaar. Of, beter gezegd, het geleefd wórden als gastvrouw. Want dáár zit de angel. Het beeld dat ze heeft van het runnen van een gastenverblijf staat in schril contract met de realiteit. De prijs die ze er voor betaalt is hoger dan ze er voor over heeft. De energie die het kost om telkens maar weer ‘professioneel gastvrij’ te zijn, is meer dan ze op kan brengen. En op die ene middag in maart gooit ze de knuppel in het hoenderhok: “Ik wil dit niet meer”.

“Ik zit in jouw droom, Rob. Niet in de mijne”

Oeps!

Bij Rob, inderdaad aanstichter van ‘het hele Dalauro verhaal’, duurt het een paar jaar langer. Maar ook hij loopt op enig moment net iets te vaak over zijn grenzen en belandt in een burn-out.

Hoe is het mogelijk?
JE HART VOLGEN, EN DAN IN EEN BURN-OUT BELANDEN …
Het moet niet gekker worden!

Na Laura’s stap naar de achtergrond voeren we al wat aanpassingen door in onze bedrijfsvoering, maar Rob’s burn-out versnelt het zoekproces naar het antwoord op bovenstaande vraag.

Tijdens onze zoektocht komen we tot interessante inzichten. Ineens vallen een aantal kwartjes op hun plek. Dingen die we doen, keuzes de we maken, valkuilen waarin we belanden … ze krijgen ineens betekenis. We beginnen te begrijpen waarom we doen wat we doen, wat onze drijfveren zijn, waarom we bepaalde keuzes maken, waar we te ver gaan, hoe we dat had kunnen voorkomen, wat échte gastvrijheid eigenlijk is en welke grenzen je daarbij moet bewaken.

DE SOM VAN ONZE INZICHTEN
blijkt iets in ons te ontbranden dat niet meer te doven is

We scherpen het concept van Dalauro dusdanig aan dat we er beiden weer energie van krijgen. We verdelen de taken op een manier die het best bij ons past. Zaken die anderen beter kunnen, besteden we uit. Het vuur brandt weer. De ‘beginners mind’ is terug, en onze gasten voelen dat. We worden beloond met betere review scores dan ooit, met als hoogtepunt de eerder genoemde derde plek in de landelijke rangschikking van Zoover.

Wij ondervinden aan den lijve hoe het is om van authentiek gastvrij, naar professioneel … nee, zelfs kunstmatig gastvrij af te zakken. Maar we vinden de oplossing om weer terug te gaan naar die beste vorm van gastvrijheid: authentiek én duurzaam. De enige vitale vorm van gastvrijheid, waarbij je dicht bij jezelf blijft en die daarmee lang vol te houden is.

GASTVRIJHEID IS ZÓVEEL MEER
dan ‘de gast centraal stellen’ en ‘verwachtingen overtreffen’

Sterker nog, het draait in beginsel dus helemaal om de gast … maar om jezelf! Wij geloven namelijk dat het bij de ontwikkeling van een écht gastvrij** bedrijf, vooral belangrijk is om te redeneren vanuit de drijfveren en waarden van het bedrijf, haar directeur/eigenaar, de medewerkers. Door die helemaal te doorgronden en te doorleven, draag je ze van nature uit en trek je gasten** die zich daar helemaal goed bij voelen. En dat ontketent een energie die niet meer te stoppen is.

VITAAL GASTVRIJ
noemen we dat

Onze bevindingen hebben we de afgelopen jaren verwerkt tot een aanpak (met bijbehorende modellen) die onszelf enorm helpt bij het vasthouden van de ‘beginners mind’. Steeds opnieuw. Gaandeweg raken we er steeds meer van overtuigd dat onze modellen zo krachtig zijn, dat we er ook anderen mee kunnen helpen bij het maken van de juiste keuzes. Om de vitaliteit in de organisatie te bewaken, en bij te sturen. Iets dat de klant voelt! Vitaal gastvrij, dus.

En nu, na een paar keer succesvol ‘proefdraaien’, willen we het niet langer voor onszelf houden. Dus stellen we ons gedachtegoed, onze ervaring, onze modellen en (niet te vergeten) onze fijne plek ter beschikking van iedereen die de ‘beginners mind’ terug wil in zijn organisatie.

Welkom bij

‘HOSVITALITY, je bedrijf vitaal gastvrij’

Kopje koffie doen?

Laura en Rob.



* Rob is in zijn ‘corporate periode’ bij Alcatel en Vodafone gepokt en gemazeld als manager van diverse programma’s, teams en afdelingen (tot 140 medewerkers). Laura was jaren Business Consultant bij het ABP en UWV,  waar zij verantwoordelijk was voor diverse veranderprocessen. De laatste jaren is Laura actief als Business- en Life coach. Dus we nemen nog iets meer bagage mee dan wat we hier verwoorden … maar daarover vast een andere keer meer 🙂

** gasten, klanten, gastvrij, klantgericht. What’s in a name? Veel, natuurlijk, want feitelijk hebben we het over verschillende dingen. Echter, in onze aanpak gaat het om de verbinding met je gast (of klant). Wij kiezen daarom graag voor gastvrijheid, maar vervang het gerust door een ander klantgericht woord als dat voor jouw bedrijf beter voelt. Voor onze aanpak maakt het niet uit!